ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE
PAŹDZIERNIK 2025
TYDZIEŃ I ,, IDZIE JESIEŃ PRZEZ ŚWIAT’’
- uwrażliwianie dzieci na piękno przyrody,
- kształtowanie u dziecci umiejętności grafomotorycznych, sprawności manualnych,
- zapoznanie dzieci z oznakami jesieni,
- wyjście do parku w poszukiwaniu oznak jesieni,
- rozwijanie zdolności muzycznych poprzez poznanie i naukę piosenki ,,Strachy Agaty’’,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, zapoznanie z wierszem Bogusława Hodyla ,,Jesień’’.,
- utrwalenie pojęć nad, pod, mały oraz duży.
TYDZIEŃ II ,,JESIENNA POGODA’’
- zapoznanie dzieci z pojęciem empatia oraz sen zimowy,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, zapoznanie z opowiadaniem Mciejka Mazana ,,Basia Orzeszko i sen zimowy’’,
- poszerzanie wiadomości dotyczących zwierząt leśnych,
- nabywanie umiejętności posługiwania się określeniem: wysoki/ niski, wyższy/niższy, wysoko/ nisko,
- rozwijanie pamięci i zdolności muzycznych poprzez poznanie i naukę piosenki ,,Kolczysty jeż’’,
- nabywanie odpowiedzialności podczas działań grupowych.
TYDZIEŃ III ,,KOSZYK PANI JESIENI’’
- uświadamianie konieczności dbania o własne zdrowie,
- określanie zasad zdrowego żywienia,
- poznanie znaczenia zwrotu ubierać się na cebulkę,
- zapoznanie się z wyglądem wybranych warzyw,
- kształtowanie zainteresowań darami jesieni,
- utrwalanie nazw figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat),
- łączenie pojęć dobry/zły z kolorami,
- tworzenie sytuacji sprzyjających przeżywaniu piękna lasu i jego darów,
- wzbogacanie doświadczeń plastycznych.
TYDZIEŃ IV ,,SKARBY JESIENI’’
- rozpoznawanie wyglądu, smaku i koloru owoców i warzyw,
- kształtowanie dbania o swoje zdrowie,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, zapoznanie z opowiadaniem Mciejka Mazana ,,Sylwia Sowa i zdrowie’’,
- zdobywanie wiadomości o kapuście oraz kukurydzy,
- poznanie owoców i ich nazw,
- rozwijanie wrażliwości muzycznych poprzez naukę piosenki ,,Dwa jabłka’’.
TYDZIEŃ V ,,DOMOWI ULUBIEŃCY’’
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, zapoznanie z wierszem Agaty Widzowskiej ,,Opiekun zwierząt’’,
- zdobywanie wiadomości na temat opieki nad zwierzętami,
- rozwijanie wrażliwości muzycznych poprzez naukę piosenki ,,Pies i kot’’,
- poszerzanie wiadomości dotyczących zwierząt domowych,
- poznanie zawodu weterynarza,
- rozwijanie słownictwa związanego ze zwierzętami domowymi oraz akcesoriami niezbędnymi do opieki nad nimi,
- rozwijanie umiejętności przeliczania i segregowania.
Katecheza:
- ukazanie, że Anioł Stróz jest naszym opiekunem danym nam od Boga,
- wychowanie do modlitwy i wdzięczności Bogu za Anioła Stróża,
- ukazanie w jaki sposób św. Bernadetta okazała swą miłość Jezusowi i Maryi,
- włączenie się w ogólnoświatową akcję modlitewną „Milion dzieci na całym świecie modli się na różańcu.
WIERSZ: ,,Jesień Bogusław Hodyl
Z jesienią się dziś spotkałam,
Choć wcale się z nią nie umawiałam,
A ona przyszła do mnie sama
W żółtobrązowe liście ubrana.
Na głowie miała promyk słońca-
Jesienny, chłodny, lecz nie do końca.
Ciepły miała uśmiech na twarzy
I trudno było mi ją z Jesienią skojarzyć.
Minął bezpowrotnie wrzesień,
Październik i nadeszła Jesień.
-Pożegnałam właśnie Lato-
Powiedziała – Co ty na to?
-Zostań jakiś czas z nami.
Porozmawiamy przy kominku czasami.
Zapraszam na herbatę z cytryną,
Bo potem spotkam się
Już tylko z Zimą.
PIOSENKA: ,,Kolczasty jeż’’ sł. Natalia Kuczyńska, Muz. Zimowej Kompaniejec
A w ogrodzie jeżyk śpi.
Zbudź się, jeżu, zbudź.
Lecz nie podam ręki ci,
Bo mnie będziesz kłuć.
Ref.: Chociaż na grzbiecie
Język kolce ma,
To każde z dzieci
Lubi go jak ja.
Mój jeżyku, odwiedź nas,
Do przedszkola śpiesz.
Był już kotek gościem raz,
Może być i jeż.
Ref.: Chociaż na grzbiecie….