ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE
WRZESIEŃ 2025
1.„W przedszkolu”
- Zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z N. i pozostałymi dziećmi.
- Wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach – przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci.
- Kształtowanie umiejętności rozumienia funkcji znaczków przedszkolnych, rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach.
- Zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie.
- Zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku.
- Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych.
- Zapoznanie z wyposażeniem łazienki.
- Zapoznanie z nazwami kącików tematycznych oraz ich wyposażeniem.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za porządek w sali.
- Budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią.
- „Nasze przedszkole”
- Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu.
- Poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych oraz omówienie
zasad poruszania się w przedszkolu.
- Nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
- Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych:
przepraszam, dziękuję, proszę.
- Stwarzanie sytuacji zwiększających poczucie własnej wartości.
- Rozumienie pojęcia para i umiejętność jego odzwierciedlania w różnych kontekstach zabawowych.
- Kształcenie słuchu muzycznego.
- „Jestem bezpieczny”
- Poznanie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drodze.
- Kształcenie umiejętności dzielenia się przestrzenią z innymi osobami oraz nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu.
- Poznanie zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię.
- Kształtowanie umiejętności używania liczb porządkowych:
pierwszy, drugi, trzeci.
- Zwracanie uwagi na przestrzeganie ustalonych zasad grupy.
- Poznanie instrumentu (grzechotki) oraz jego dźwięku.
- Nabywanie doświadczeń wyrażania opowieści ruchem.
- „Pomocna dłoń”
- Zdobywanie wiedzy na temat nazewnictwa odzieży; nabywanie wiedzy na temat niebezpieczeństw grożących w domu.
- Kształcenie umiejętności układania historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń.
- poznanie pracy policjanta, utrwalanie numeru alarmowego.
- Klasyfikowanie przedmiotów.
- Uświadamianie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia.
- Poznanie zawodu lekarza.
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
- przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza podczas zabaw ruchowo-naśladowczych.
Religia:
- Ukazanie prawdy, że Jezus kocha dzieci.
- Nauka modlitwy" Aniele Boży".
Piosenka: „Idą buty do przedszkola
sł. Anna Bernat, muz. Michał Ciechan
Już od rana tupu tup . Po chodniku tupią buty!
Każdy but śpieszy się, do przedszkola zdążyć chce!
Ref.: Do przedszkola-la-la-la,
biegnie Grześ i Ola-la!
Jeden but i drugi but… Hop la la la tupu tup!
Tupią buty tupu tup. Jak piłeczki sobie skaczą,
Każdy but dobrze wie. Sznurowadła wiąże się!
Ref.: Do przedszkola-la-la-la…
A w przedszkolu buty śpią W kolorowych ciepłych workach,
Każdy but i we śnie Do przedszkola śpieszy się!
Ref.: Do przedszkola-la-la-la…
Wiersz: „Na ulicy”
Małgorzata Strzałkowska
Światło czerwone zamyka drogę.
Stoję i czekam, bo iść nie mogę.
Cierpliwie patrzę w oko czerwieni,
bo już za chwilę światło się zmieni.
Kiedy się pali światło zielone,
idę spokojnie na drugą stronę.
To oczywiste, że dzięki światłom
przejść przez ulicę jest bardzo łatwo.