ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE
GRUDZIEŃ 2025
TYDZIEŃ I: DOMOWY DETEKTYW
Nauka piosenki „Coś małego, coś pysznego”. Rozwijanie mowy i myślenia. Poznanie litery d, D. Wyróżnia głoskę d w nagłosie i śródgłosie. Rozwijanie wyobraźni, ćwiczenia koncentracji uwagi. Zapoznanie z zasadami bezpiecznego obchodzenia się z prądem. Rozwijanie postawy odpowiedzialności i współdziałania jako podstawy budowania współpracy. Rozwijanie sprawności fizycznej. Zapoznanie z liczbą 5 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym. Rozwijanie myślenia matematycznego. Aktywność badawcza – zagadki wielozmysłowe. Poznawanie nowych zapachów i smaków.
TYDZIEŃ II: PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT
Rozwijanie postawy przywiązania do tradycji rodzinnych. Stwarzanie okazji do stymulowania zmysłów. Zapoznanie z historią Bożego Narodzenia. Zachęcanie do zabaw przy muzyce; stwarzanie okazji do słuchania muzyki i wykonywania prostych układów tanecznych. Rozwijanie kompetencji matematycznych. Utrwalenie znajomości kolorów. Wdrażanie do przestrzegania reguł w zabawie. Doskonalenie sprawności ruchowej podczas zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
TYDZIEŃ III: BOŻE NARODZENIE
Budowanie wiedzy nt. zmysłu węchu i zapachów. Nauka piosenki „Jak pachną święta”. Rozwijanie kreatywności dzieci poprzez tworzenie ozdób świątecznych z wykorzystaniem materiałów naturalnych i nietypowych. Wprowadzenie litery b, B. Rozpoznaje głoskę b w nagłosie oraz wśród innych liter. Zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia. Rozwiązywanie zagadek o potrawach wigilijnych. Zabawa tematyczna „Nakrywamy do stołu”. Rozwijanie sprawności fizycznej. Budowanie więzi emocjonalnej z rodziną.
TYDZIEŃ IV: W OCZEKIWANIU NA NOWY ROK
Przypomnienie nazw miesięcy. Śpiewanie piosenki „ Biegnie miesiąc za miesiącem”. ćwiczenia grafomotoryczne. Sporządzenie listy sposobów na ciekawe spędzanie wolnego czasu. Bierze udział w zabawach grupowych. Utrwalenie znajomości poznanych liter. Zabawy z figurami geometrycznymi. Ćwiczenia w cięciu nożyczkami po liniach prostych i falistych. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji oraz uczuć poprzez muzykę.
PROJEKT EDUKACYJNY „EMOCJE, ZNAM JE”
- rozpoznawanie i przeżywanie radości w codziennych sytuacjach
- budowanie postaw opartych na dzieleniu się i uważności wobec innych
KATECHEZA:
- Ukazanie Adwentu jako okresu przygotowania na przyjście Pana Jezusa.
- Zachęcanie do udziału w Roratach.
- Zachęcanie do czynienia dobrych uczynków.
- Kształtowanie postawy oczekiwania z Maryją na przyjście Jezusa.
- Kultywowanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
- Śpiewanie kolęd i pastorałek.
PIOSENKA DO NAUKI
„Oto nadszedł piękny czas”
W księżycowym blasku śnieg
lśni jak gwiazd miliony
jest tak cicho jakby świat
cały był uśpiony.
I choć zimno i choć mróz,
w sercach iskra mała
rozpaliła uczuć moc
i nadzieję dała.
Ref. Niech płomyki naszych serc
świat ogrzeją cały.
Oto nadszedł piękny czas,
rodzi się Bóg mały. 2x
W księżycowym blasku śnieg
skrzypi pod butami.
Do stajenki chodźmy już
razem z pasterzami.
I choć zimno i choć mróz,
świat w zamieci tonie,
jest bezpiecznie póki nas
trzymają Twe dłonie.
Ref. Niech płomyki naszych serc
WIERSZYK DO NAUKI
„Wiersz dla Mikołaja”
W mroźną noc grudniową, wśród śnieżnej zamieci,
para reniferów z nieba do nas leci.
Ciągną piękne sanie w złocistym zaprzęgu.
A w saniach Mikołaj i worek prezentów.
Święty Mikołaju na Ciebie czekamy,
przez okno zmarznięte ciągle wyglądamy.
Przyjdź do nas w gościnę, szczerze zapraszamy.
Wierszyk Ci powiemy, piosenkę zaśpiewamy.
A Ty daj prezenty, rózgi odrzuć w kąt.
I życz wszystkim dzieciom kolorowych Świąt.

