ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
Kwiecień 2024
1 tydzień: Wielkanoc cd.
- Opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.
- Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
- Odróżnianie druku od pisma
- Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- Liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach)
- Utrwalanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaków: <, >, = oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
- Akompaniowanie do piosenek na instrumentach perkusyjnych lub różnych przedmiotach, indywidualnie lub grupowo (orkiestra).
2 tydzień: Wiosenne powroty
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną– coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach.
- Poznawanie życia ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wylęganie się młodych, dbanie o nie.
- Układanie historyjki obrazkowej (6 obrazków) według kolejności zdarzeń.
- Rozwiązywanie zagadek, rebusów.
- Dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.
- Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
- Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
- Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
- Rozwiązywanie zdań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacyjnej.
- Wydzieranie części składowych obrazka, prostych kształtów z kolorowego papieru, z gazety itp.
- Poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa.
3 tydzień: „Wiosna na wsi”
- Poznawanie zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów.
- Wyjaśnienie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.).
- Poznawanie różnych narzędzi, bezpieczne korzystanie z nich.
- Tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń (np. ryba – woda – statek…).
- Tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.
- Stosowanie pojęć ogólnych (np.: ubrania, owoce, zwierzęta ).
- Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- Układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
- Czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
- Odróżnianie druku od pisma.
- Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk.
- Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
- Klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
- Mierzenie długości (szerokości) za pomocą sznurka, dłoni, stopa za stopą, krokami.
- Wspólne układanie gier, wykonywanie prac plastycznych i technicznych.
- Poznawanie za pomocą dotyku różnych faktur papieru: szorstki, gładki, śliski, chropowaty.
4 tydzień: „Dbamy o przyrodę”
- Poznawanie przejawów działalności ekologicznej: segregowanie odpadów, oczyszczanie ścieków, zakładanie filtrów na kominy, ochrona roślin i zwierząt, oszczędne korzystanie z surowców i materiałów (oszczędzanie wody i energii), tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody, sadzenie drzew i krzewów, dokarmianie zwierząt.
- Poznawanie norm ekologicznych – nakazu: segregowania odpadów, oszczędnego gospodarowania materiałami, oszczędnego korzystania z wody,
- Zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu – dbania o nie: umieszczania w nasłonecznionym miejscu, podlewania, rozsadzania itp.
- Zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.
- Wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.
- Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
- Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
- Układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
- Czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
- Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
- Wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…
- Tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem dłoni, całego ciała.
- Dbanie o estetykę prac plastycznych i otoczenia, w których powstają.
5 tydzień: „Moje miasto, mój region”
- Poznawanie legend związanych z miastem – Rzeszów.
- Poznawanie herbu Rzeszowa.
- Organizowanie kącika regionalnego; sukcesywne wzbogacanie go w eksponaty wykonane w przedszkolu lub przyniesione z domu.
- Poznawanie ważniejszych punktów usługowych znajdujących się w pobliżu, określanie pełnionych przez nie funkcji.
- Stosowanie zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku itp.
- Słuchanie wierszy, opowiadań, legend dotyczących Polski, np. Jej pochodzenia.
- Nazywanie ważniejszych miast Polski, rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr.
- Zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
- Nauka wybranych tańców, np. polki, poloneza.
Katecheza:
- Ukazanie prawdy o obecności Jezusa Zmartwychwstałego w naszym życiu;
- Kształtowanie postawy wdzięczności za obecność Jezusa wśród nas;
- Wzbudzenie wiary w obecność Jezusa we Mszy św.
- Śpiewanie piosenek „Jezus zwyciężył”, „On jest Światłem”.
Piosenka: „Wołanie wiosny”
1. Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.
Ref. Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące.
2. Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.
3. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!
Wiersz: „Podwórkowa awantura”
Kura gdacze, kaczka kwacze –
Goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
A indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy. –
Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
I już słychać go z daleka.
Koza meczy: Mee, mee, mee… -
Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
Poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury! –
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
Pochyliła nisko rogi. –
Cisza! Spokój!
Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
Bo ta koza groźna była.