ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE
PAŹDZIERNIK 2025
1 . KODY JESIENI
- wprowadzenie litery o, O drukowanej i pisanej w oparciu o wiersz pt. „Jak smakuje jesień”,
- budowanie wiedzy dziecka na temat jesieni (smaki, zapachy, faktury, warzywa, owoce, przetwory),
- rozwijanie myślenia matematycznego: doświadczenia pomagające zrozumieć dzieciom czym jest ciężar. Wprowadzenie określeń cięższy od, lżejszy od.
- ćwiczenia w rozpoznawaniu i kreśleniu zgodnie z kierunkiem pisania liter o, O.
- rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności współdziałania w grupie.
- W KRAINIE EMOCJI I UCZUĆ
- zrozumienie pojęcia ciszy i jej znaczenia w życiu człowieka;
- rozwijanie umiejętności wycinanie po liniach prostych i łukach,
- ćwiczenia w wiązaniu sznurowadła na kokardkę,
- poszukiwanie odpowiedzi na temat: „Kiedy odczuwam spokój”,
- rozpoznawanie i nazywanie emocji i uczuć, które skrywamy w sobie. Budowanie strategii radzenia sobie z ich przeżywaniem,
- odkrywanie uczucia złości i jak sobie z nią radzić
- Kształtowanie pojęcia liczby. Zapoznanie z obrazem graficznym liczby 1.
- W KRAINIE ZDROWIA
- wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze i w ruchu ulicznym,
- nauka piosenki pt. „Numer 112”,
- wprowadzenie litery l, L drukowanej i pianej,
- zabawy językowe – wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie,
- zapoznanie z procedurą udzielania pierwszej pomocy osobie nieprzytomnej,
- ćwiczenia w poprawnym wybieraniu numeru 112 i udzielaniu pierwszej pomocy,
- budowanie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających życiu,
- zapoznanie z liczbą 2 w aspektach kardynalnym, porządkowym i miarowym.
- WŚRÓD ZWIERZĄT
- rozwijanie empatii – uwrażliwianie na potrzeby wszystkich zwierząt,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta będące pod naszą opieką,
- poznanie pracy weterynarza i zasad opieki nad zwierzętami,
- nauka pozycji na żółwia – czyli jak zachować się wobec agresywnego psa,
- ćwiczenie percepcji wzrokowej – wodzenie wzrokiem za przedmiotem,
- wprowadzenie litery a, A drukowanej i pisanej,
- rozwijanie umiejętności rozróżniania figur geometrycznych oraz poprawnego przeliczania,
- doskonalenie sprawności manualnych.
- BAŚNIE, BAJKI I BAJECZKI
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania czytanych tekstów literackich,
- wprowadzenie litery t, T drukowanej i pisanej,
- tworzenie mapy skojarzeń na temat: Jaki jest ogień?,
- zapoznanie z liczbą 3 w pojęciach kardynalnym, porządkowym i miarowym,
- rozwijanie mowy i myślenia poprzez tworzenie własnej opowieści baśniowej,
- ćwiczenia grafomotoryczne.
KATECHEZA
- ukazanie, że Anioł Stróż jest naszym opiekunem danym nam od Boga,
- wychowanie do modlitwy i wdzięczności Bogu za Anioła Stróża,
- ukazanie w jaki sposób św. Bernadetta okazała swą miłość Jezusowi i Maryi,
- włączenie się w ogólnoświatową Akcję modlitewną „Milion dzieci na całym świecie modli się na różańcu”.
PIOSENKA: „Numer 112”
- Gdy jakiś jest wypadek,
Gdy coś się komuś stanie,
Gdzie dzwonić? Wszystkie dzieci
Już wiedzą doskonale.
Ref.: Jeden, jeden dwa
To numer sto dwanaście.
Gdy pomoc jest potrzebna,
Dzwoń pod ten numer właśnie!
- Gdy gdzieś wybuchnie pożar
Lub kiedy jest włamanie,
Gdy powódź niszczy domy
I kiedy ktoś zasłabnie.
- Już wszyscy pamiętają
Ten numer alarmowy
I kiedy trzeba będzie,
Już wiedzą, gdzie zadzwonić.
WIERSZ:
„Jak smakuje jesień?” Barbara Bester
Jesień bywa kolorowa,
Smakowita, bardzo zdrowa!
Tu owoce, tam warzywa,
Jesień bardzo pyszna bywa.
Tu smak gruszki, tam buraczka.
Smak pietruszki i kabaczka.
Mnóstwo smaków jesień ma,
Które każde dziecko zna.
Wymień proszę, smak jesieni,
Który wszyscy chętnie zjemy.