Zajączki

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
Kwiecień 
2024

1 tydzień: Wielkanoc cd.

  • Opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
  • Odróżnianie druku od pisma
  • Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • Liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach)
  • Utrwalanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaków: <, >, = oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
  • Akompaniowanie do piosenek na instrumentach perkusyjnych lub różnych przedmiotach, indywidualnie lub grupowo (orkiestra).

2 tydzień: Wiosenne powroty

  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną– coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach.
  • Poznawanie życia ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wylęganie się młodych, dbanie o nie.
  • Układanie historyjki obrazkowej (6 obrazków) według kolejności zdarzeń.
  • Rozwiązywanie zagadek, rebusów.
  • Dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
  • Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
  • Rozwiązywanie zdań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacyjnej.
  • Wydzieranie części składowych obrazka, prostych kształtów z kolorowego papieru, z gazety itp.
  • Poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa.

3 tydzień: „Wiosna na wsi”

  • Poznawanie zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów.
  • Wyjaśnienie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.).
  • Poznawanie różnych narzędzi, bezpieczne korzystanie z nich.
  • Tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń (np. ryba – woda – statek…).
  • Tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.
  • Stosowanie pojęć ogólnych (np.: ubrania, owoce, zwierzęta ).
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
  • Czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
  • Odróżnianie druku od pisma.
  • Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk.
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
  • Klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
  • Mierzenie długości (szerokości) za pomocą sznurka, dłoni, stopa za stopą, krokami.
  • Wspólne układanie gier, wykonywanie prac plastycznych i technicznych.
  • Poznawanie za pomocą dotyku różnych faktur papieru: szorstki, gładki, śliski, chropowaty.
    4 tydzień: „Dbamy o przyrodę”
  • Poznawanie przejawów działalności ekologicznej: segregowanie odpadów, oczyszczanie ścieków, zakładanie filtrów na kominy, ochrona roślin i zwierząt, oszczędne korzystanie z surowców i materiałów (oszczędzanie wody i energii), tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody, sadzenie drzew i krzewów, dokarmianie zwierząt.
  • Poznawanie norm ekologicznych – nakazu: segregowania odpadów, oszczędnego gospodarowania materiałami, oszczędnego korzystania z wody,
  • Zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu – dbania o nie: umieszczania w nasłonecznionym miejscu, podlewania, rozsadzania itp.
  • Zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.
  • Wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
  • Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
  • Układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
  • Czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
  • Wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…
  • Tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem dłoni, całego ciała.
  • Dbanie o estetykę prac plastycznych i otoczenia, w których powstają.

5 tydzień: „Moje miasto, mój region”

  • Poznawanie legend związanych z miastem – Rzeszów.
  • Poznawanie herbu Rzeszowa.
  • Organizowanie kącika regionalnego; sukcesywne wzbogacanie go w eksponaty wykonane w przedszkolu lub przyniesione z domu.
  • Poznawanie ważniejszych punktów usługowych znajdujących się w pobliżu, określanie pełnionych przez nie funkcji.
  • Stosowanie zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku itp.
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, legend dotyczących Polski, np. Jej pochodzenia.
  • Nazywanie ważniejszych miast Polski, rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr.
  • Zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
  • Nauka wybranych tańców, np. polki, poloneza.

Katecheza:

  • Ukazanie prawdy o obecności Jezusa Zmartwychwstałego w naszym życiu;
  • Kształtowanie postawy wdzięczności za obecność Jezusa wśród nas;
  • Wzbudzenie wiary w obecność Jezusa we Mszy św.
  • Śpiewanie piosenek „Jezus zwyciężył”, „On jest Światłem”.

Piosenka: „Wołanie wiosny”

1. Dzisiaj w drodze do przedszkola

już zielone były pola,

a bociany klekotały,

bo na łąkę przyleciały.

Ref. Zielona wiosenka nas woła,

zielona panienka wesoła.

W oczy świeci nam złotym słońcem

i rozrzuca kwiaty pachnące.

2. Na gałązkach pierwsze pąki,

a na pąkach pierwsze bąki.

Żabki skaczą, a skowronek

śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

3. Na spacerze zobaczymy,

czy już nigdzie nie ma zimy.

Teraz wiosna rządzić będzie,

z czego bardzo się cieszymy!

Wiersz: „Podwórkowa awantura”

Kura gdacze, kaczka kwacze –

Goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy,

A indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy. –

Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka

I już słychać go z daleka.

Koza meczy: Mee, mee, mee… -

Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody – wiadro wody

Poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

A sio, gęsi, a sio, kury! –

Powiedziała, co wiedziała,

białą brodą pokiwała,

Pochyliła nisko rogi. –

Cisza! Spokój!

Zejść mi z drogi!

Awantura się skończyła,

Bo ta koza groźna była.

 

 

© 2024 Przedszkole Publiczne Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi im. Św. Z. Sz. Felińskiego
ul. Ks. Kazimierza Guzego 4, 35-317 Rzeszów