Zajączki

 

 ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE

PAŹDZIERNIK 2025

 

1 . KODY JESIENI

  • wprowadzenie litery o, O drukowanej i pisanej w oparciu o wiersz pt. „Jak smakuje jesień”,
  • budowanie wiedzy dziecka na temat jesieni (smaki, zapachy, faktury, warzywa, owoce, przetwory),
  • rozwijanie myślenia matematycznego: doświadczenia pomagające zrozumieć dzieciom czym jest ciężar. Wprowadzenie określeń cięższy od, lżejszy od.
  • ćwiczenia w rozpoznawaniu i kreśleniu zgodnie z kierunkiem pisania liter o, O.
  • rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności współdziałania w grupie.
  1. W KRAINIE EMOCJI I UCZUĆ
  • zrozumienie pojęcia ciszy i jej znaczenia w życiu człowieka;
  • rozwijanie umiejętności wycinanie po liniach prostych i łukach,
  • ćwiczenia w wiązaniu sznurowadła na kokardkę,
  • poszukiwanie odpowiedzi na temat: „Kiedy odczuwam spokój”,
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji i uczuć, które skrywamy w sobie. Budowanie strategii radzenia sobie z ich przeżywaniem,
  • odkrywanie uczucia złości i jak sobie z nią radzić
  • Kształtowanie pojęcia liczby. Zapoznanie z obrazem graficznym liczby 1.
  1. W KRAINIE ZDROWIA
  • wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze i w ruchu ulicznym,
  • nauka piosenki pt. „Numer 112”,
  • wprowadzenie litery l, L drukowanej i pianej,
  • zabawy językowe – wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie,
  • zapoznanie z procedurą udzielania pierwszej pomocy osobie nieprzytomnej,
  • ćwiczenia w poprawnym wybieraniu numeru 112 i udzielaniu pierwszej pomocy,
  • budowanie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających życiu,
  • zapoznanie z liczbą 2 w aspektach kardynalnym, porządkowym i miarowym.
  1. WŚRÓD ZWIERZĄT
  • rozwijanie empatii – uwrażliwianie na potrzeby wszystkich zwierząt,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta będące pod naszą opieką,
  • poznanie pracy weterynarza i zasad opieki nad zwierzętami,
  • nauka pozycji na żółwia – czyli jak zachować się wobec agresywnego psa,
  • ćwiczenie percepcji wzrokowej – wodzenie wzrokiem za przedmiotem,
  • wprowadzenie litery a, A drukowanej i pisanej,
  • rozwijanie umiejętności rozróżniania figur geometrycznych oraz poprawnego przeliczania,
  • doskonalenie sprawności manualnych.
  1. BAŚNIE, BAJKI I BAJECZKI
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania czytanych tekstów literackich,
  • wprowadzenie litery t, T drukowanej i pisanej,
  • tworzenie mapy skojarzeń na temat: Jaki jest ogień?,
  • zapoznanie z liczbą 3 w pojęciach kardynalnym, porządkowym i miarowym,
  • rozwijanie mowy i myślenia poprzez tworzenie własnej opowieści baśniowej,
  • ćwiczenia grafomotoryczne.

KATECHEZA

  • ukazanie, że Anioł Stróż jest naszym opiekunem danym nam od Boga,
  • wychowanie do modlitwy i wdzięczności Bogu za Anioła Stróża,
  • ukazanie w jaki sposób św. Bernadetta okazała swą miłość Jezusowi i Maryi,
  • włączenie się w ogólnoświatową Akcję modlitewną „Milion dzieci na całym świecie modli się na różańcu”.

PIOSENKA: „Numer 112”

  1. Gdy jakiś jest wypadek,

Gdy coś się komuś stanie,

Gdzie dzwonić? Wszystkie dzieci

Już wiedzą doskonale.

Ref.: Jeden, jeden dwa

To numer sto dwanaście.

Gdy pomoc jest potrzebna,

Dzwoń pod ten numer właśnie!

  1. Gdy gdzieś wybuchnie pożar

Lub kiedy jest włamanie,

Gdy powódź niszczy domy

I kiedy ktoś zasłabnie.

  1. Już wszyscy pamiętają

Ten numer alarmowy

I kiedy trzeba będzie,

Już wiedzą, gdzie zadzwonić.

WIERSZ:

„Jak smakuje jesień?” Barbara Bester

Jesień bywa kolorowa,

Smakowita, bardzo zdrowa!

Tu owoce, tam warzywa,

Jesień bardzo pyszna bywa.

Tu smak gruszki, tam buraczka.

Smak pietruszki i kabaczka.

Mnóstwo smaków jesień ma,

Które każde dziecko zna.

Wymień proszę, smak jesieni,

Który wszyscy chętnie zjemy.

 

 

 

© 2025 Przedszkole Publiczne Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi im. Św. Z. Sz. Felińskiego
ul. Ks. Kazimierza Guzego 4, 35-317 Rzeszów